5Element Tartışma Günlükleri – HAFTA 1

Başla

Selamlar, 5Element isimli Discord sunucumuzun  nevi şahsına münhasır kanalı, “Tartışma”nın, geçtiğimiz haftalarda konuşulan konularının “önemli” noktalarının arşivlendiği seriye hoşgeldiniz. Peki tam olarak ne yapıyoruz ?
“Tartışma” içerisinde, her hafta belli bir “tema” veya “soru” belirliyoruz. Ardından bu sunucumuzun üyeleri bu konu hakkında tartışıyor, fikir yürütüyorlar. Sunucuya ve bu tartışmalara katılmak için şu linke tıklayıp kayıt olmanız yeterli. LİNK

Buyrun, ilk haftanın kayıtları ile başlayalım

HAFTA 1 – “Boom-Bap Rap, Türkiye’de Ana-Akım olabilir mi ? Neden ve Nasıl ?”

cenkdurlu  19.04.2019 : Ben bariz bir şekilde, olamayacağına inanıyorum. Zira Türkiye’nin sosyolojik yapısı bariz bir şekilde 80’lerden bu yana Apolitik, Düşünceden uzaktır. Bildiğimiz anlamıyla, Protest veya Edebi ağırlıklı bir Boom Bap Türkiye sınırlarında dinlenmez

alparslan 19.04.2019 : Siyasi görüş bir yana ben Boom-Bap Rap olayı için ana akım içinde epey geç kalındığını düşünüyorum, o tren kaçtı demek istediğim, zamanında bunu başarabilecek MC’ler ve ortam vardı, Kral TV’de, Dream TV’de klipleri dönüyordu rapçilerin, fakat hem imkansızlık hem destek alamadıklarından ötürü bu işin devamını getiremediler, şirketler bu kadar pompalamasa ve stream odaklı dinleme bu kadar yaygın olmazsa, TRAP vs gibi janralarda bu günleri göremezdi.

tardusemre 19.04.2019 : Kişisel düşüncem boom bap-rape bence kurtarıcı bir mesih rolü biçilmemeli sonuçta Türkiye Cezayı fark var ile Neyim Varki ile tanıdı bence bu şarkılar gayet populist ve bahsedilen protest ve şiir pontansiyeli olan rapten ayrı parçalar müzik sonuçta sonsuz sayıda kombinasyon demek ve rap kültürü de bence bu sonsuz sayıda kombinasyon durumunu içinde en iyi yansıtabilen genre olduğu için bugünlere geldi

`QuasimodoQuasieucalypts – 19.04.2019 : bana kalırsa, ne türkiye’de ne de dünyanın herhangi bir yerinde, ne yazık ki hiçbir zaman toplumun büyük bir kısmı tarafından kabul görecek bir sound olmayacak. rap sound olarak sürekli değişecektir, tahtı da tekrar devralabilir fakat bu yeni akımlar kadar büyük bir kitleye hitap edebileceğini düşünmüyorum.

mhmetalikartal 19.04.2019 :Bir müzik türünün ana-akım olabilmesi için kesinlikle eğlence sektörüne belli oranlarda katkısının olması gerekiyor.

xalicam 19.04.2019 : boombap rap tanımı da detaylı tartışılabilir de herkesin aklına ilk gelen haliyle düşünürsek protest bir çizgiye koyuyoruz ve şu an için oldukça zor görünüyor. @mhmetalikartal ın dediği gibi eğlence sektörü benim de ilk aklıma gelen nedenlerden biriydi ama bunu düşünürken poptan önce arabesk,fantezi müzikler ana-akımdı. tabi bir yandan da globalleşmeyi ve tüketim kültürünün bu kadar yaygınlaşmasını da göz önüne alırsak yeniden ana-akımın eğlenceden başka bir yöne kayması imkansıza yakın görünüyor. (yazıyı yazarken düşünerek kendimi çürüttüm 🙂 )  burada bizim ülkede yakalanılabilecek en kolay nokta hiciv kültürü. bu da toplumun apolitik çizgiden çıkıp tabana yayılmış bir vaziyette sesini duyurabilmesiyle alakalı. ve gerçek manada medyanın tekelden çıkıp daha çok sesli bi mecraya dönüşmesiyle alakalı. ben @cenkdurlu kadar karamsar değilim bu konuda bundan on sene sonra çok daha politik bir topluma dönüşeceğimize inanıyorum.  boombap ana akım olur mu olmaz mı sorusuna çok zor diyebilirim ama sanki olursa da tek yolu politik ortamdan geçiyor gibi. o da ne kadar kalıcı olabilir soru işareti :/

GuerrillaFam 19.04.2019 : Ben bu konuda @tardusemre arkadaşımıza katılıyorum. Boom Bap rap’in kesinlikle kurtarıcı rolüne yükseltilmesine gerek yok ki bunun dayandırılabilecek bir mantığı da yok zaten. Boom Bap tarzından duyduğumuz şarkılar hepimizin aklında bu tanım için bir iz bırakmış gibi lakin aslen bunun bir sound olduğunu unutmayalım. Ben boom bap’in ne aktivistliği ne de lirisistliği içerdiğini düşünmüyorum, çünkü bu bir rap türü değil rap sound’u. Peki bu sound ülkemizde popüler olur mu? Neden olmasın, her şey okyanus ötesine bakar. Artık bizim piyasayı, Amerikan piyasasından ayrı değerlendirmek ne yazık ki zor, popüler kültür ögesi haline gelen her şeyin başına geldiği gibi, rap müziği de artık Amerikan piyasası pazarlamakta. Bir bakmışız orada boom bap tarzı işler tekrar tutmaya başladı, etkisinin 1 ay içinde burada görürüz.
Ve ayrıca şunu da belirteyim, bahsettiğimiz boom bap sound’u gayet evrimleşebilecek bir sound. Bu saatten sonra tutmaz diye düşünmemek lazım, lo-fi boom bap tarzında bile yapılabiliyorsa, elbette kendine daha yenilikçi ve dikkat çekici bir şerit yaratıp oradan ilerleyerek ses getirebilir tekrar..

antimatter 19.04.2019 : Benim bu konu hakkındaki dusumcem, hiphop ın bir alt dalı mevzusunu kenara atarsak her türlü müzik türü için geçerli, eğer bir müzik, müzikal ve lirikal anlamda insanların nezdinde bir karşılık yaratıyorsa o müzik gayet iyi dinlenir.  İster siyasî,ister toplumsal isterse bu konulardan alakasız olarak çok daha farklı bir konuya deginsin, eğer o müzik lirikal ve müzikal anlamda insanlarda bir beğeni oluşturuyorsa o müzik her turlu kendine geniş kitleler tarafından alıcı bulacaktır. Boombap altyapı bazında ne kadar müzikal (nakaratida olaya dahil edelim) ? Bence ilk önce bu konuyu tartışmasız lazım

antimatter 19.04.2019 : aslinda “müzikalite” den kastettiğimi biraz daha acmaliyim. Boombap rapler, genelde loop şeklinde ilerliyor ve tek değişim davul elementleri olan kick snare hi hatlerin eklenip çıkarılması ve ekolayzır üzerinden yapılan frekansl değişiklikleri oluyor. Böyle monoton giden bir altyapının üzerine barlar dolusu söz okununca, genele hitap etmeyecek bir tür ortaya çıkıyor ve bundan dolayı bu turu sadece bizim gibi bu müziği seven insanlar dinliyor

xalicam 19.04.2019 : boombapi sırf lirikal algılamak bizim ülkemizde sıkça düşülen hata (battle raple protest rapi aynı şey sanmak gibi) ancak ben nedense tamamen lirakaliteden bağımsız da kafamda tahayyül edemiyorum. bu soundu kullananların çoğunun bir çok ortak paydada buluşabileceğini ve tabiri caizse “daha aklı başında” rapler yapacağını düşünüyorum.  @antimatter in değindiği nokta çok doğru. müzik zaten mc yi bir şeyler anlatmaya zorluyor gibi biraz

`QuasimodoQuasieucalypts 19.04.2019 : yani booming kick + sert snare’ler ile kalsa iyi de hi-hat’ler vs. giriyor hatta hi-hat’ini geçtim müzikal olarak da MC’nin flow’u büyük önem arz ediyor bence

`QuasimodoQuasieucalypts 19.04.2019 : mc’nin flow’unu rap müzik için bir enstrüman olarak görüyorum ben

cenkdurlu 19.04.2019 : Öncelikle şu perdeye geçmek lazım, @GuerrillaFam değinmiş buna zaten, sadece biraz daha genişletmek istiyorum, BoomBap-Lofi birnevi alt kültür haline geldi, Sizce ileride Rap müziğin altında, sounddan ziyade, lofi’ı da eklemleyerek ek bir kültür olabilir mi BoomBap ? örneğin Türkiye’deki Anti-Trap faşizminin bir ucu da aslında bu “ek kültürleşme” diyebilir miyiz?

WuTangBee 19.04.2019 : Boombap in çok daha muhafazakâr olduğu kanısındayım ama modernize olmuş bir boombap anlayışı da gelişecektir diye düşünüyorum. Sadece üreten ve mainstream a göz kırpan starlara ihtiyacı var.

GuerrillaFam 19.04.2019 : Laf lafı açtığı için tabii normal olarak konu dışına çıkıyoruz ama ben bunları bir başka zaman, uygun başlık geldiğinde onun altında tartışmayı uygun görüyorum. Lakin şunu belirtmek isterim, trap olarak ele aldığımız alt-kültür ve rap-janrası en az 20 yıllık bir süreci kapsamakta, hatta 25 küsür sene öncesine de gidip izlerini görebiliriz. Biz trap’i bir nevi sürekli bize öyle yansıtıldığı için yanlış şeylerle bağdaştırıyoruz.

WuTangBee 19.04.2019 : Tabii ki konuşur tartışırız. Lakin ben nüfuzu bu kadar artan bir janranın özerklik ve hatta bağımsızlık kazanacağına inanıyorum.

GuerrillaFam : 19.04.2019 : Aslında bağımsızlık kazanırsa çok hoşnut olurum ben. Çünkü Trap ve Boom Bap bir araya konacak seviyede değil bence, boom bap alt kültür değilken trap bir alt kültür olarak da yer alıyor. Ve ben kendi Hip-Hop anlayışım çerçevesinde trap alt kültürünü kesinlikle Hip-Hop’a yakıştırmıyorum. Ha sanatçılar trap altyapılara girer, o şekilde rap yapar, bunlar gayet olası ve olması gereken renklilikler. Rap sub-janrası olarak tarihini sevmeme ve hâlâ dinlememe rağmen tasvip etmediğim sayılı alt kültürlerden biridir Trap.
Bu açıdan da bakıldığı zaman ben aslında Trap’in ülkemiz rap camiasında çok uzun soluklu olacağını sanmıyorum. En azından zamanın boom bap tarzı işlerinin yakaladığı o uzun soluklu maratonu koşmaya trap’in gücü yetmez.
Çünkü bizler her ne kadar müzikal olarak incelesek dahi, alttan alttan trap kültürü de geliyor ülkeye. Bir bakıma müzik böyle bir işleve de sahip, kültür erozyonu yaratır. Ve ben o gelen trap kültürünü bu ülkenin benimseyeceğini sanmıyorum, ki benimsememesini de umuyorum.

WuTangBee 19.04.2019 : O kadar güzel ifade etmişsin ki helal olsun.
Bu olayın saygınlık ve ötekileştirme tarafı da var ki esas birliği ve barışı parçalayan da o olacak zaten. Trap müziğinin sürdürdüğü iktidarın ülkemizdeki etkisi elbet uzun soluklu olmayacaktır. Bir gün ya bitecek ya da parçalanacaktır çünkü backgroundu hip hop kadar güçlü değil. Sanıyorum ki aramızdan kimse drake ve nas i aynı kefeye koymaz. Wu tang ve migosun aynı müziği üretmediğinin bilincindeyiz Ve rap diyince, en iyi mc ler diyince aklımıza gelen rapçiler asla trap tracklerle anılmayacak Hala still dre, hypnotize, ny state of mind ve cream gibi şarkıları hatırlayacağız

cenkdurlu 19.04.2019 : Yalnız Hip-Hop içerisinde önplana çıkan TRAP olduğu için şuan bu iki sokak birleşti dinleyici özelinde, ben ülkedeki rap anlayışının çok uzun süre TRAP olacağına inanıyorum. Ki bu trap kültürü 80 sonrası gençlik tarafından ölümüne seviliyor. Aslında boombap önce hiphop içinde mainstream’e dönmeli ki bunun için TR’de harun adil & onur uğur ikilisinin yaptığı “Sözlü Dövüş Sanatı” gibi bir albüm, tekrar sert protest damarı harlayabilir, dünyadan da bir çok tarzda albüm yaşatabilir

xalicam 19.04.2019 : önce hiphop içinde main olmalı da mclerin ana motivasyonu -kısmen haklı olarak- para kazanmak olduğu için ana-akımda tutan başka bir tür varken hiphopun içinde o değişimi göstermeleri de çok zor. yani önce hiphopta mainstreame dönüp orada yerleşip ondan sonra ana-akıma sıçrar mı bilemiyorum bu ikisi gerçekleşecekse çok zaman geçmeden ard arda gerçekleşebilir hatta tabiri caizse “patlama” olması gerekiyor bence. tabi bu patlamadan önce bir çok faktörün doğru yerde doğru zamanda birbirini tamamlaması gerekiyor konudan bağımsız, sözlü dövüş sanatı dinleyicilerden çok camiaya ve ustalara kendini kabul ettirme,saygı duruşu albümü gibi gelmiştir bana hep dinlerken bunu hissederim. şu anki genç mclerin üslubu çok daha farklı tabi daha kendini ön plana çıkarma ve dinleyiciyle de piyasayla da arasına mesafe koyma ,yukardan bakma üzerine. bu da kuşak farkından kaynaklanıyor tabi.

HiPHOPotamus 20.04.2019 : Boombap le trap karışır mı? Bence bal gibi karışır ki karıştırmasanız bile şuan çıkan yine boombap diye adlandıracağınız müziklerde hi hat leri gayet trap düzeninde kullanıyorlar harmanlayarak (Solomon Faye 2015 albümü,Coops, Da Flyy Hooligan) gibi isimler onun dışında (Dot Demo, Mike Floss, Deezy Hallow) gibi trap beatlere güzel barlar yazan ve hala o gerçek boombap havasını verebilenler var ama biz takip etmiyoruz sadece ve  bu adamlar özüne sadık kalarak soundları sentezliyorlsr ve sürekli gelişiyor soundlar biz mainstream olur mu derken sadece 90lardaki halinden bahsediyoruz o zaten olmaz ki belirtildiği üzere olmamalı da

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat