Hip Hop ve Mixtape Kültürü -1

Başla
  • Facebook
  • Twitter

||Flow Radyo için yazdığım Hip-Hop ve Mixtape Kültürü yazıları||

Giriş

Önce Kasetten CD’ye, CD’den zip dosyalarına doğru ilerleyen,
Hip-Hop’un promosyon yöntemlerini ve yeni sanatçıların önünü açan bir
Altkültür, Mixtape; Flow Radyo Hip-Hop Mektebi’nin bu haftaki bölümüne
konuk. Bu Mixtape kültürünün geldiği nokta ve yaptığı büyük işlere,
gelin hep beraber bakalım.

  • Facebook
  • Twitter

90’lara dayanan bu kültür, Jamaika’dan gelen
kasetlerden, İlk Canlı performansların kayıt edilerek dağıtılmasına
kadar geniş bir kullanım alanına sahipti. Fakat Mixtape’lerin üretimi ve
dağıtımı para gerektiriyordu, yeni isimler kendilerini gösteriyor,
saygı duyulan isimler isimlerini çok daha geniş kitlelere
duyurabiliyordu. Grandmaster Flash “The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel” gibi bir klasik, Bambaataa ise “Planet Rock” gibi kültler yaratıyordu.

1983 yılında, Londra merkezli Plak Şirketi sahibi Morgan Khan, StreetSounds etiketi ile Electro
isimli toplama albümü serisinin, ilkini yayınladı. Çeşitli DJ’lerin
yeni mixlerini bulunduran bu toplama albüm, ucuz fiyatı ile kaset ve
plak olarak yayınlandı. Bu basit bir albümden ziyade, tanınmamış
DJ’lerin tüm ABD’ye yayılmasını sağlayan bir olaydı. Aynı şekilde albüm, İngiltere’de de yayınlanmış ve zamanın Hip-Hop piyasasında büyük sükse yapmıştı. Electro serisi sayesinde, Run DMC, BDP, Grandmaster Flash, Doug E gibi isimler seslerini duyurabildi. Ice-T, 2 Live Crew, Dr.Dre, Ice Cube gibi isimler İngiltere’de keşfedildiler.

90’lı yılların başında, Mixtape Müziği, New York sokaklarının gerçek müziği haline gelmişti, Brucie B ve Kid Capri gibi üstadlar yolu açtı. Ron G’nin efsanevi Mixtape serisi, R&B ve Hip-Hop mixleri içerirken, Biggie ve 2Pac’ın özel freestyle kesitlerine sahipti. Mixtape oyununun en büyük labelları Tapemasters Inc ve Tape Kingz’di. İkisinin de büyük DJ’ler ile bağlantıları vardı.

Mixtape işinin içinde yüzlerce DJ olmasına rağmen, mixtape dünyasının
kuralları çok düzdü. En çalışkan hayatta kalıyor, Mixleri kaliteli olan
ve ürününü en iyi pazarlayan DJ hayatta kalıyordu. Mağazalar, DJ’ler ve
sanatçıların bu işinden finansal getiriler kazansa dahi, bu oldukça
yasadışı süreçti, Dükkanlar etkili bir şekilde kaçak ve fikri mülkiyetin
izinsiz kopyalanmış versiyonunu satıyorlardı. Buna rağmen talep her
geçen gün artıyor, DJ’ler bu talebi karşılamaya devam ediyordu.

Hardcore Hip-Hop meraklıları, Premier’in Crooklyn Cuts serisi ile tatmin olabiliyor, yetenek ve teknik takıntılılar ise DJ Spinbad’in “Rocks the Casbah” mixtapeleri ile tekniksel sınırların nasıl zorlandığına şahit oluyorlardı. Aynı dönem DJ Doo Wop, 95 Live (The Classic Collection) isimli bir mixtape yayınladı, bu sayede insanlar favori MC’lerinin en yeni freestyle’larını dinleyebiliyorlardı.

Hip-Hop dinleyicileri, Nas, B.I.G, Jay-Z gibi isimlerden sürekli yeni işler bekliyorlardı, Queens doğumlu DJ Clue’nun ise, bu yeni işlere ulaşmak için doğru yerde, doğru tanıdıkları vardı. 94 Yılında New York sokaklarında dolaşırken, DJ Clue’nun
mixtape’ini arabalardan veya mağazalardan duymamak imkansızdı.
Manhattan’daki Canal Sokağı, Brooklyn’deki Fulton ve Harlem’deki 125.
Sokak’ta onlarca müzik dükkanı vardı ve bir çoğu Clue’nun
Mixtape serilerini satıyor, çalıyordu. Şirketler bu oyunun en büyük
finansal kurbanı olmalarına rağmen, yeni isimlerin bu şekilde
keşfedildiğini kabul ettiler ve bunun promosyon olarak büyük bir olay
olduğunun farkındalardı.Radyo kuşağı politikası ve pahalı müzik
kliplerine olan ihtiyacın azalması Sanatçıları daha özgür kılmıştı.
Hatta bu kabul ediş Bad Boy gibi şirketlerin, DJ Clue, Doo Wop gibi isimlerle bir kaç mixtape yayınlamasına bile olanak sağlamıştı. Penalty Records ise DJ Premier’in Mixtape’ini yayınlıyordu.

Yeni nesil DJ’ler oyun alanını çok daha iyi kullanıyordu, teknoloji
ve imkanlarla beraber Mixtape’ler her zamankinden daha büyük ve kaliteli
olmaya başladı, Yasal mixtape’ler ile sanatçılar Amerika’nın birçok
noktasına ulaştılar, Loud Records, Wu-Tang, Mobb Depp ve Xzibit’in içinde bulunduğu Funkmaster Flex ile rekor sözleşme imzaladı ve dört yasal Mixtape piyasaya sürdü. Tony Touch ise Power Cypha Mixtape serisi ile tarih yazdı, 50 MC versiyonu onu diğer DJ’ler karşısında farklılaştırdı ve satış başarısı sağladı, en sonunda Tommy Boy Records ile imzaladı ve The Piece Maker Mixtape’i ile yasal zeminde satış başarılarına devam etti. Roc-A-Fella Records ise DJ Clue
ile imzaladığı anlaşma sonucunda Professional Mixtape serisini yasal
olarak yayınladı ki bu seri hem kült hem de satış anlamında büyük işler
başardı.

-1. Bölüm Sonu-

Cenk Durlu

@cenkdurlu

|| Bu
yazı, Cuepoint’te DJ Semtex tarafından yazılan “Street Dreams: How
Hip-Hop Mixtapes Changed The Game yazısının doğrudan çevirisidir
||

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat