/

Hip-Hop’un Genelleşme Sorunu

Başla

1970’lerdeki doğuşundan itibaren, Hip-Hop Amerikan toplumunu
1950’lerin RockNRoll’unun yaptığı gibi yansıtmaktadır, 50’lerde RockNRoll
dönemin Beyaz düzeni ve zevkleri üzerinden bir eğlence, bir refah ve parti
kültürü pazarlamış, Hip-Hop ise bu defa Siyahın düzenii yansıtmıştır.

               Ancak, 2014 yılında Hip-Hop albüm satışları neden %25 düştü ? Bu düşüş son üç ile dört yıl arasında gözlemlenen bir eğilim ve birçok hiphop aşığını meraklandırdı. “National Monitor Website” bu düşüşün nedenlerini belirtmeye çalışmıştı:

“Batı Yakasının Rapçilerinden Kendrick Lamar dahi, siyahi nüfusun artık Hip-Hop endüstrisini desteklememeye başladığını söylüyor, artık bu kültürün kendilerini yansıttığına inanmıyorlar. Günümüz Ana-Akım Rap’i -Özellikle Radyo/Kulüplere yönelik olanlar- Tamamiyle basit, dile takılmaya yönelik nakaratlara, basit sözlerle oluşuyor. Bu Siyahi yaşam ile alakası olmayan bir nokta.”

  • Facebook
  • Twitter

               Satışlardaki bu büyük düşüşün nedenlerinden biri, Hip-Hop kültürünün Pop Müziğe benzeyen genelleştirilmiş ve kendini tekrarlayan, sıradan bir hale gelmesidir. Bu genelleme bir çok dinleyicinin artık bu kültürden sıkılmasına ve satışların düşmesine sebep oluyor.

               Çözüm olarak, albümlerin satışlarını arttırmak için ve ana-akım hip-hop’u tekrar tanımlamak için, türün “Anlamlı” ve “Popüler Hip-Hop” olarak iki etikete ayrılması gerekiyor. Anlamlı Hip-Hop bu kültürün asıl yüzü haline gelmeli. Bu önergemin başlıca sebebi, Anlamlı Hip-Hop 90’larda Hip-Hop’u şu an olduğu yere getirmesidir.
Demek ki bu, doğru ve sosyolojik olarak karşılık görendir.

               ALTIN ÇAĞ

               Öncelikle, Hip-Hop’un tüm dünyayı sardığı Golden Age – Altın Çağ, anlamlı sözlerle doluydu. Dönemin bir çok lirik MC’si -Nas, 2Pac, Eminem, Ice Cube, Notorious BIG- gelmiş geçmiş en iyi rapçiler sıralamasına en üstte oluyor.

               Hip-Hop’a bu yolda şöhret kazandıran sanatçıların ortak noktası, Amerikan toplumundaki siyasi konular, yolsuzluk, hükümet – yargı sistemlerinde oluşan siyahi önyargısı, ırk grupları ve sosyal yapı arasındaki uçurumlar’ı anlatıyordu bu sanatçılar.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ubEublECnMU?feature=oembed&enablejsapi=1&origin=https://safe.txmblr.com&wmode=opaque&w=540&h=405]

Eminem, Bu şarkısında, Toplumun nasıl, yeteneğinden ziyade deri
rengine ve onun “çılgınlığına” hayran kaldığından bahsediyor. Aynı zamanda şarkıda bulundurduğu ironi ile dinleyen ana akım dinleyiciye bunun yanlışlığını hissetitmeye çalışıyor.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_JZom_gVfuw?feature=oembed&enablejsapi=1&origin=https://safe.txmblr.com&wmode=opaque&w=540&h=405]

The Notorious BIG bu parçada, Eğitim sistemi ve Yönetimin nasıl
Genç Siyahi erkekleri başarısızlığa zorladığını, ama herşeye rağmen tayfasının
bunu başardığını anlatıyor.


Bu sanatçıların başarısı ile mesajı iletme arasındaki
korelasyonu ve bu korelasyonun hip-hop’un asıl “sattığı” şey olduğunun ortada olduğunu düşünüyorum. Bu, aynı zamanda bugünlerde yaşanan düşüşün sebebi olur. Bu nedenle, piyasa hip-hop satışının tekrar yükselişi için anlam barındıran rap müziğe dönmek zorundadır.

               GÜNÜMÜZDE
LİRİKAL BAŞARI.

Bu dönüş için, son zamanlarda büyük satış başarısı yakalamış,
manalı rap müzik üreten sanatçlara tekrar bakmalıyız. J.Cole, Logic ve Kendrick Lamar. 2009’dan beri çok az Hip-Hop Albümü platin plağa ulaştı. Bunlardan dört tanesi; “Good Kid Maad City” – Kendrick Lamar. “Under Pressure” – Logic, “Born Sinner” – J.Cole ve “2014 Forest Hills Drive” – J.Cole’du. Bu albümlerin tümü, Hayatın
içerisindeki duygusal mücadeleler, çocukluk travmaları, ırksal bazda eşitsizlik
ve günümüz ekonomik problemleri özelinde eleştiri ve mesajlar barındırıyor. Bu
mesaj, birçok Afrikalı Amerikan vatandaşı, eşitlik destekçisi ve Hip-Hop hayranı
için de anlamlı. Bu anlam, Bu albümlerin Platin’e gidişinin temel nedeni ve
aynı zamanda neden Anlam taşıyan Rap müziğin ön plana çıkmasını istememin de
nedenidir. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=-iC5yPrk5e8?feature=oembed&enablejsapi=1&origin=https://safe.txmblr.com&wmode=opaque&w=540&h=405]

Burada, Kendrick Afrikalı Amerikalıların Compton bölgesinde
nasıl bir ekonomik çıkmazda olduğundan bahsediyor

               Zenginler Paçavra!

               Kendrick Lamar, Amerika’da aşırı derecede fakir ve şiddet barındıran Compton’da büyüdü ve emin olun, çok az insan orada bulunan ekonomik çıkmazdan kurtulur ve çoğu çete şiddeti olmadan büyüyebilir. Kendrick 2012’de Aftermath ve Interscope şirketleri ile anlaşma imzaladı. Good Kid Maad City albümü ile Compton’a dönük bir hikaye anlattı, ardından da “To Pimp a Butterfly” albümüne imza attı, albüm Afrika kökenli Amerikalıların Amerikan Tarihi boyunca süregelen ücadelesinden,
hayranlarından birinde gördüğü intihar depresyon düşüncesine çok geniş bir skalada hikayeler barındırıyordu. Lamar’ın durumunda ortaya koyulup düşünülmesi gereken, müziğin nasıl insanlar olumlu yönde etkilediği ve hip-hop’a bu mesajlarla beraber nasıl katkıda bulunmaya devam edebileceğidir.

               Hip-Hop
satışları ve Dikenler..

               Son olarak, daha önce “Popüler Hip-Hop” olarak tanımlanan şey, akılda kalıcı nakarat ve sınıflandırılmış biçimde basit beatler kültürü ve endüstriyi aşağıya çekiyor, Commonplace isimli blogda Sam Rakoczy Hip-Hop’un neden Amerika’da popülerlik ve satış kaybettiğini kendince açıklamaya çalıştı :

               On Yıl Önce olmasına rağmen, “Marshall Mathers LP” hala tüm zamanların en hızlı satan albümü. Bir yılda on milyondan fazla kopya sattı ve bu hiç duyulmamış bir rakamdı, onunla hemen hemen aynı rakamlarda Nelly sattı, 9 Milyon. Müzik Ticaret Dergisi Billboard’a göre, rap müziğin satışları 2000 yılından bu zamana %44 düşüş gösterdi, aynı zamanda Dünya çapındaki Rap müzik satışları %13’ten %10’a geriledi. Hip-Hop’un neredeyse tükeniş safhasına geçmeye başlamak üzere olduğu bu günlerde, Rapçiler medyayı suçlamayı tercih ediyorlar ancak suçlu kendileri. Konu nerede ? Yaratıcılık nerede ? Günümüzde artık sözlerden çok beatler ön
plana çıkıyor. Gerçek Hip-Hop aşıkları asıl olayın sıradan beatleri
hareketlendiren sözler ve yaratıcılık olduğunun farkında.

//Jon Dough’un Medium’da yayınladığı yazının çevirisidir\

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat