Sagopa Kajmer – YUNUS EP Yılın En keyifli ve önemli işi

Başla

YUNUS EP öncesinde Sagopa Kajmer’in kariyerinin bir geçiş döneminde olduğunun herkes farkındaydı. Kişisel hayatındaki değişimlerin akabinde katıldığı programlarda verdiği demeçler, daha oturaklı laflarıyla bu değişimin ilk sinyallerini vermiş, ardından Patron düeti ile yıllar sonra başka bir isimle beraber çalışmıştı Sago. Ahmak Islatan ve Sorun Var gibi çalışmalarında da müzikal anlamda öze dönüşünü göstermeye başlamıştı, YUNUS EP bu öze dönüşün zirvesi

  • Facebook
  • Twitter

Yunus EP, Sagopa Kajmer’in 42. yaşgününde yayınlandı ve ben dahil bir çok kişinin içerisindeki Rap Müzik aşkını derinden harladı. Çünkü Sagopa Kajmer’in 20 yıllık müzik hayatının 5 parçaya sıkıştırılmış hali, Sagonun hangi dönemini severseniz sevin o dönemden bir şey bulmanız oldukça kolay.


YUNUS EP Ticari değil, Stream hedefi yok, kısacası 2020 yılında Rap müziğe dair soğuduğumuz ne varsa, bu Beş parçada bulunmuyor.


Son yıllarda Rap müziğin boğulduğu ticari sansasyon ve Spotify listeleri, Stream takıntıları, Nakaratın etrafına şarkı yazmak gibi mide bulandırıcı hislerden uzak, Scratch ile başlayıp Scratch ile biten, Görgüsüzlükten ziyade iç dünyayı yazan bir kalem ve gerçekten Rap müziği ne kadar özlediğimizi fark ettiren bir albüm var karşımızda.

  • Facebook
  • Twitter
BPG; Karikatür Komedya, Karabiber Duası gibi parçalarla vokal sample’ı ile Sago’yu zihnimize beraber kazımıştı.

Son parçalarında genellikle daha çiğ, bitmemiş hissettiren Prodüksiyonlardan tekrar Piyanoya, Bir Pesimistin Gözyaşları döneminde zihnimize kazınmış Pitch’i açılmış vokal sample’larını DoubleTime ile harmanlamayı başarmış ve Sago’nun doğu ve batı yakalarını bir araya getirmiş olduğu için albümün Prodüktörü Go-Khan’a şapka çıkarmalıyız. Albümün en büyük artılarından biri olan “her Sago döneminden bir parça bulabilmek” prodüksiyon tarafında da oldukça desteklenmiş.

366. Gün sonrası tekrar bireysel bir hikaye var karşımızda, tamamiyle bir Sagopa hikayesi olan “Zamanla”, Kajmer diskografisinin en açık sözlü yazımına sahip ilk verse özelinde. Derdini ve hayal kırıklıklarını bağıra bağıra söyleyen Sago, hemen sonrasında gelen Küreksiz Kayıklarla beraber yine Kralı olduğu İmgeleştirme topraklarına geri dönmüş ve zihnimizin içine bol bol Sembol, Metafor fırlatmış, tıpkı albümün giriş parçası Pankart’ta olduğu gibi.

Gün sonunda kim kendinden fedakar?
Endamını yitirmiş eskiden sevgime layık olanlar
Açık denizde kaybolup giden küreksiz kayıklar onlar
Sözlerimin içine düşenlere can yeleği fırlattım ki boğulmasınlar
Açık denizde kaybolup giden küreksiz kayıklar onlar
.

Küreksiz Kayıklar

Ahmak Islatan ve Kalp Hastası albümlerinde ısınmaya çalıştığı DoubleTime flowunu Korsan parçasıyla bir adım ileri götürmesiyle Güncel soundlarla beraber müziğini oldukça başarılı şekilde harmanlıyor, aynı anda Kötü İnsanları Tanıma Senesi, Romantizma dönemlerinden esintileri de YUNUS EP’de hissettiriyor. KİTS dönemi Nağmelerinin baskın olduğu Pankart, Saydam Odalar-vari Vokal ve kaleme sahip Zamanla, Romantizma sonrası o döneme en yakın parça olan Küreksiz Kayıklar’ın toplamı, yukarıda da bahsettiğim gibi bir “Hızlandırılmış Diskografi” niteliğinde, her dönemin Sagopa dinleyicisini heyecanlandıracak, kendisini sevdirecek bir Albüm

Albümün parça sıralamasında yer alan örgü ve tempo düzeni oldukça hoşuma gitti. Kliplerle beraber anlamlandırılan düzen (Her birinin birbirine bağlı olması) ile beraber sonlara doğru hızlanan ve Korsan ile zirveye varan albüm (Saklama Bulurlar prodüksiyon anlamında daha hızlı olsa da nispeten daha yavaş bir Flow tercihi var) bir kaç yazıdır altını çizmeye çalıştığım Tracklist önemini de gösteriyor.

  • Facebook
  • Twitter

Sonuç olarak YUNUS EP bu yıl çıkmış bana göre en ikonik işlerden biri. Sagopa Kajmer açısından hem yeni bir dönemi sembolize ediyor, hem de bir dönem arasını açtığı bir kısım dinleyiciyle tekrar barışıyor. Ben YUNUS EP’nin piyasada bir karşılığı olduğunu düşünüyorum, Salt Rap bekleyen, sağlam kalem dinlemek isteyen bir çok “yarı küskün” “yarı yorgun” dinleyici var ve bu albüme oldukça güzel geri dönüşler verdiler, bu albümle beraber Rap müzik içerisindeki Lirisistlerin tekrar motive olarak harekete geçeceğini, 2021’de bol bol EP, Albüm dinleyeceğimizi düşünüyorum.

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

1 Comment

  1. Öncelikle bence de “Yunus Ep” kesinlikle çok başarılı, diyecek çok fazla bir şey yok Sago yine yapmış.

    Kısmen uzun olmasına göre eksik olan gayet başarılı bir yorum/analiz olmuş, analizin her önermesine katılıyorum, özellikle; “bu albümle beraber Rap müzik içerisindeki Lirisistler’in tekrar motive olarak harekete geçeceğini 2021’de bol bol EP, Albüm dinleyeceğimizi düşünüyorum” kısmı albümü dinlediğimde ilk aklıma gelen olmuştu.

    Dikkat edersek güzel işlerin yapıldığı dönemlerde bir çok güzel iş ardından gecikmemiştir (Bkz; Müptezhel Albümü). Seviyeli ve çok köklü bir Türkçe Rap dinleyicisi olarak diyeceğim o ki bu albüm beraberinde piyasaya bir çok farklı sanatçıdan bir dolu güzel tekliler, düetler ve albümler getirecektir.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat