Şarap gibi; Ceza – Medcezir İncelemesi

Başla

Ceza – Medcezir, kimisine göre yapılmış en iyi Türkçe Rap albümlerinden birisi, kimisine göreyse toyluğun izlerini taşıyan bir albüm. Gelin, 18 yıl sonra Medcezir’e bir bakalım.

Nefret dönemi “agresif halk çocuğu” döneminin izleri hala orada duruyor olsa da (bkz: Albüm kapağındaki Ceza Fatalrhymer yazısı), kalem anlamıyla çok daha içsel ve yetişken bir albüm Medcezir. Tek Bir İhtimal Var, Meclis-i Ala, Kalbim Nefretim Cezam, Kalbim Reosta ve albümle aynı ismi taşıyan Medcezir parçalarında yani albümün sivrilen tüm parçalarındaki betimlemeler, tespitler Ceza’nın kariyerinin devamında hala göremediğimiz bir derinliğe sahip ki bu durum albümü yıllar geçtikçe şarap gibi güzelleştirmiş.

Ancak ekstra olarak bir parantez açmak istediğim parça; Dejavu. Bu parçanın ghostwriter’ı Sagopa Kajmer deseniz gerçekten inanırım. Bahsettiğim lirikal özenin ve derinliğin en belirgin olduğu bu parça aslında 2000 başındaki Türkçe Rap’in ne hedeflediğinin en büyük göstergesi. Mic Check’in klasik samplingi ve davul dizilimleriyle birleşen Ceza hikaye anlatıcılığı mı ? FIRE IN THE HOLE! albümün sivrilen parçaları arasında mutlaka aklınızdan çıkmış bir iş olduğuna eminim, mutlaka dinlenip şaşırılması gerekiyor Dejavu parçasına.

Sokak Sanatı ve Kalbim Reosta bence günümüzde bile “PROTEST PARÇAYIM BEN” diyen çoğu şarkıyı cebinden çıkarabilir bir ikili. Zira ideolojik gözlüklerden ziyade %100 sokaktan ve hayattan bir protest damar yakalanmış. Aslında albümün bir çok noktasında bu tarz ufak lirikler olmasına karşın bunu tüm bir parça eksenine yedirmesi, aslında albümün sonraları Rapstar’da dahi eksikliği hissedilen bir özelliğini ortaya çıkarmış; Bütünlük. Önümüzdeki haftalarda Rapstar incelemesinde de değineceğimiz bir konu bu, Rapstar’da sonlara doğru iyice kaybolan Bütünlük hissi, Medcezir’de 13 Parça boyunca tam orada duruyor. Lirik, Vokal, Prodüksiyon, Mesaj. Hepsi bir arada ve oldukça üzerine düşünülerek yaratılmış ki bu noktada tekrar aynı noktaya geliyoruz; Ceza’nın kariyerinin lirik anlamında en derinlik sahibi işi Medcezir, Vokal ve Prodüksiyon anlamında tabii ki çağ atlandı ancak bu kadar hayatın tam içerisinden bir iş dinleyemedik. 

  • Facebook
  • Twitter

Albüme geri dönüp bakınca bence en kötü yaşlanan noktası Vokal. Nasıl olduysa Nefret – Anahtar / Nefret – Meclis-i Ala İstanbul albümlerindeki Ceza vokalinden çok daha çiğ duran vokallere sahip albüm bazı noktalarda, ancak bu Vokal gerçeğini yüzüme vuran parça Açık Arttırma oldu. Nefret – Anahtar parçasındaki Ceza’nın hem sesini hem nefesini kullanımı birkaç gömlek yukarıdayken Medcezir albümünden Açık Arttırma’da bu tarz bir falso bulunması beni şaşırttı.

Ceza’nın kariyerinin başlangıcında, Fuchs’un askerde olduğu vakitte çıkan albümü 18 yıl sonra tekrar dinlediğimde, daha önceki dinlemelerimde hiç fark etmediğim bir gerçekle karşılaştım, yukarıda ufak bir spoiler verdiğim acımasız gerçek : Ceza bu albüm süresinde inanılmaz derecede Sagopa Kajmer’den etkilenmiş, daha doğrusu Sagopa’nın Silahsız Kuvvet’ten Sagopa Kajmer’e geçişinden etkilenmiş. Zira Nefret dönemi lirikleri ile aradaki fark Fuchs’tan uzaklaşıp Sagopa Kajmer ile daha da yakınlaşmasından geliyor. Gerçekten; Dejavu’nun Sagopa tarafından yazılmış olabileceğine derin bir inanç beslemeye başladım bu dinleme maratonu sonrasında.

Peki bu albümün, Nefret dönemi albümlerinden en büyük artısı ne ? İki cevabı var bunun, Rap yapmaya aç bir Ceza var, bu bir. İkincisi ise bu aç Ceza’nın bir Sirhot düeti yok. Teşekkür ederim tanrım, bize bu şansı verdiğin için sana şükran borçluyuz. Anahtar dinlerken bile diken üstünde durmamızın sebebi olan biri olmadan erken dönem Ceza dinlemek… İnsanın albüme +2 puan fazla veresi geliyor gerçekten

  • Facebook
  • Twitter

Son olarak Prodüksiyon kısmına gelmek lazım, Sagoyla yükselen ve Erken-2000 Rapinin Türkiye açısından yapı taşı Wet-sample – Fat Drum ekürisi beklenildiği gibi tüm albümü domine etmiş. Buz Dağları – Kalbim Rapim Nefretim Cezam gibi parçalar prodüksiyon açısından oldukça yeterli. Özellikle Nefret dönemine oranla tam anlamıyla büyük bir adım. Nefret albümlerindeki çiğ sesler, basit VST’ler gitmiş, yerine çelik-çekirdek bir sampling – davul seti gelmiş. Bu noktada Ceza’nın solosu beklenildiği gibi Nefret döneminin üzerinde.

Kapanış… 

Rapstar’dan yer yer iyi olan bir albüm Medcezir. Ki bu sebepler aslen Medcezir’in kalitesinden değil, Rapstar albümünün ikinci kısımda gittikçe düzleşmesi / basitleşmesinden kaynaklı ama onu önümüzdeki haftalara, Rapstar incelemesine bırakalım. Bence Medcezir’i yakın zamanda dinlemediyseniz tam dinlemenizin vakti, çoğu noktada özlediğimiz işler bunlar. Özenle yazılmış, hissedilmiş barlar. Coşmayan ancak emek kokan beatler ve Müzik yapmaya dair açlık. Medcezir Türkçe Rap’i neden ve nasıl sevdiğinizi hatırlamanız için mutlaka tekrar bakmanız gereken bir iş.

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat