Türkçe Rap’te İsa figürü olarak Server Uraz.

Başla

              Bildiğimiz tüm Türkçe Rapçilerin bir çok sevmeyeni, bir çok seveni var, onların hayran kitlelerinin stereotiplerini çıkarabiliyoruz, ancak Server Uraz bu isimlerin arasında en gri kitleye sahip olanı. Çünkü kariyeri boyunca bir çok defa deri değiştirdi ve birden fazla kez katledildi.

               2009 Yılında, eski Persona’sı Pit10 olarak çıkardığı ilk bandrollü albümü “En Sevilen Nefret Edilen Adam”, bu deri değiştirmeye giden yolun ilk taşlarından biriydi, açık bir şekilde albüm Hip-Hop camiasında ve çevresinde bulunan insanlara bir tepki içerirken kendi içerisinde de bir sound arayışına sahipti, ki bu arayış 10 yıl sonra gelecek 52Hertz albümüne kadar devam edecekti. Albüm içerisindeki Tüm Bedenler Aynıdır, Metropol, En Sevilen Nefret Edilen Adam, Beni Buradan Çıkarın gibi parçalar birbirinden farklı noktalarda olsalar bile Server Uraz’ın müzikal arayışını yansıtıyordu. Ancak bu arayışlar onu pek sevilen bir Rapçi haline getirmedi, çünkü 2009 yılı Türkçe Rap kitlesinin değişimden kaçtığı bir
çağın içindeydi. Bu “pek sevilen olmama” durumunu 2009 Ekim’de Sabah gazetesine verdiği röportajda gayet iyi açıklıyor

  • Facebook
  • Twitter

– Hem
sevilip hem de nefret edilmeyi nasıl beceriyorsunuz?

– O
benim becerim değil de, piyasanın süregelişinden kaynaklanan bir tanım. On senedir bu işi yapıyorum. Bilen bilir, bu rap camiasında insanlar birbirini yiyor sürekli. Herkes birbirinin arkasından kuyular kazıyor. Benim arkamdan da çok kuyu kazıldı. Sonuçta benden nefret eden tipler ortaya çıktı. Farkımdan dolayı nefret ediyorlar. Standart bir tip değilim ben. Yaşam tarzı olarak da, tavır olarak da, müziğe bakış açısı olarak da…

  • Facebook
  • Twitter

               Server Uraz bu dönemin öncesinde ve hemen ardından peşpeşe 3 albüm yayınladı ve bu “arayış” o üç albümün üçünde de vardı. Önce 2008 yılında, albümden bir yıl evvel Beta ile beraber “Beton” isimli 7 şarkılık proje geldi ki burada olan “Usher – Yeah” cover’ı “Evet” çok eğlenceli bir ruha sahipti, o dönem oldukça dinlendiğini, dönemin forumlarında
da sevildiğini hatırlıyorum, ki bu albüm aynı zamanda Beta’nın “MC Kubur” isimli tiplemesinin ilk ortaya çıktığı Skit’e sahiptir, tarihe not düşmüş olalım.

  • Facebook
  • Twitter

               Albümden bir yıl sonra “Bu İşte bir Terslik Var” isminde yine Beta ile olan bir çalışma geldi, albüm konsept olarak Türkçe Rap’te hala görülmemiş bir olaydır, İki MC birbirlerinin şarkılarını kendilerine has hallere getirdiler, örneğin Pit10 Beta’nın ünlü hitlerinden “Pişti”yi coverladı, Beta ise “Beni Burdan Çıkarın”ı.

               Bu bahsettiğim iki albüm de kesinlikle Dönemin piyasasının yoğurulmamış bir halde olmasına kurban gitti, şahsen o dönemler için Rap müzik çok kalın hatları olan, başka renklerin katiyyen hoş karşılanmadığı bir yapıya sahipti. Bu albümler dinlenme olarak ne noktalara ulaştı bir fikrimiz yok, çünkü şu an olduğu gibi Spotify, Youtube gibi ölçüm cihazlarına sahip değildik. Fakat söyleyebilirim ki “Evet” dışında sahiplenilen çalışmalar olmadılar, Sever Uraz tarafından bile.

               Ancak bu arayışların sonuncusu, “Ezoterik” Türkçe Rap için oldukça keskin dönüşlerine yaşanmaya başladığı 2010 yılında yayınlandı, Ezoterik kişisel analizlerin buram buram bulunduğu ve şahsi kanaatimce Türkçe Rap tarihinin en içsel yolculuğunun albümleştirilmiş bir hali. 2010 yılında Pit10 personasının Birey ve Toplum üzerine iki gözüyle gördüklerinin kafiye bütünlüğüne kavuşmuş bir dökümantasyonu.

  • Facebook
  • Twitter

               Ancak Pit10 Personası ve dolayısı ile Server Uraz bu albümle ve hatta albümün ardından yaptığı açıklamalarla bile tepki gördü, çünkü kendisinin de söylediği gibi bulunduğu konum, yaşadığı hayat ve baştan aşağıya kişiliği ile Türkçe Rap camiası tarafından en kolay ötekileştirilebilen insanlardan biriydi. Türkçe Rap’in herhangi bir dinleyicisi bile yaş, eğitim vb. bir özeleştiri yapmadan bu personayı taşlayabildi. Çünkü 2010 yılında ve daha öncesinde de Pit10, lafını asla esirgemeyen bir yapıya sahip biri olarak karşımıza çıkıyordu. Ancak bu paragrafı iyice anlamak önemli, zira burada bahsedilen durum bir döngüden ibarettir. Persona sürekli olarak gördüğü tepkiden bunalarak kendini sivri bir şekilde koruyor, bu sivri koruma ona daha çok tepki getiriyordu.

  • Facebook
  • Twitter

               Bu dönemin ardından Pit10 olarak son yeraltı albümü “Sosyal İtici” ortaya çıktı, albümün ismi yine En Sevilen Nefret Edilen Adam gibi, Persona’nın durumu kabullenişi üzerine oturtuluyor ve bir nevi bu durumu kişilik haline getirdiğini yansıtıyordu. Albümün içeriği, artık alışılagelmiş bir durum olarak bir sound arayışına sahipti, “Kara Kutu”, “Hadi Konuş!”, “Birden”, “Boğazımıza Kadar” gibi şarkılar arasından özellikle “Birden” müzikalite olarak birkaç gömlek yukarıdaydı. Günümüzde ortaya çıksa çok daha farklı reaksiyonlar alacağını tahmin ediyorum.

               Ancak Server Uraz’ı “İsa Figürü” yapan şey nedir ? Bu konu hakkında birkaç kelam etmek istiyorum, öncelikle Pit10’un 2006 yılında Ebru Destan ile yaptığı düet, korkunç bir linç girişiminin altına sokmuştu onu. Ki kendisi bu işi Mainstream olarak yapmak istediğini o yıllarda da (oldukça küçük bir yaştaydı kendisi de) açıkça söylüyordu. (Bu konuda kaynak olarak bir röportajı hatırlıyorum, netrap.net adresinde yayınlanmıştı, sanırım foruma özeldi. Forum doğal olarak artık varolmadığı için ekleyemiyorum.) Ancak bu Düet sonrasında yaşanılan tüm
bu linç, günümüze kadar gelen süreçte Popçular ile Düet yapmanın zararsız ve kültürü yok etmeyecek bir durum olduğunu kabul ettirdi camiaya. O gün açıkça edilen küfürler daha sonrasında hiç yaşanmamış gibi yok oldu.

               Daha önceleri veya o döneme yakın yapılan tüm Pop düetleri, bu kadar ağır eleştiriler almadı. Bunun sebebi onların daha iyi olması veya bu isimlerin bunu başka motivasyonlarla yapması değildi, bu bariz bir şekilde Pit10 personasının çarmıha gerilmesinin getirdiği özgüvendir. O dönem için camia bu personayı çarmıha oturtmuş ve tüm günahı bir kişiye indirgemiştir. Bu personanın, dönemin (?) cahil ve rutubetli Türkçe Rap camiası için Günahsızlar için çarmıha gerilmeye katlanan İsa figüründen hiçbir farkı yoktur. Tüm Türkçe Rap o dönemin
itibarsızlaştırmasını izlemiş ve bu durumdan bariz bir zevk almıştır, bugün
Türkçe Rap kültürünün bariz bir şekilde zirveye tırmanışı sırasında Server
Uraz’ın piyasanın diğer ağır toplarından birkaç adım uzakta yürüyüşünün altında eğer varsa, yatan sebebin bu olduğunu düşünüyorum. Sırtında tüm günahları taşıyan bir Figürün böylesine ayrı bir pozisyon almasını anlayabilirim.

               Server Uraz’ın kabuk değiştirip daha kurumsal bir yola girmesi -Epidemik- ile Türkçe Rap yeni bir İsa figürü aramaya başladı, ancak Bolsözlük, YOSözlük ve Twitter / Youtube etkisi ile bu İsa figürü arayışı çok daha sert bir duruma geldi, artık “Popçu” çok hafif bir tabir kalıyor. Örneğin Epidemik’ten yayınlanan “Yung Ouzo – Jordan / Altın” klibinin altında yeralan yorumlar, en hafif tabirle yüz kızartıcı. Evet, parça’nın tam olarak yakaladığı bir ruh hali yok ve bir çok anlamda başarısız fakat bu bir MC’ye küfür etmek için gerçekten yeterli mi ? Yeterli olmadığına inanmak istiyorum, eğer jenerasyon jenerasyon her farklı ve Sound arayan MC’ye edilen hakaret artacaksa sırada ne var ? bir sonraki Günah arındırıcıya ne yapacağız ?

Matta 26:51: İsa’yla birlikte olanlardan biri, ani bir
hareketle kılıcını çekti, başkâhinin kölesine vurup kulağını uçurdu.

Matta 26:52: o zaman isa ona, “kılıcını yerine
koy!” dedi. “kılıç çekenlerin hepsi kılıçla ölecek.

Cenk Durlu

HipHop kültürü üzerine düşünüyor, araştırıyor, yazıyor ve Aynı zamanda Şehir ve Ritim Podcastini / Websitesini hazırlıyorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Selam, paylaşmaya ne dersin?

Şehir ve Ritim, tamamiyle bağımsız bir girişim olarak hem Türkçe Rap hem de Hip-Hop kültürü üzerine eşsiz içerikler üreten bir site olarak gücünü okuyucusundan alıyor. Eğer okuduğunu beğendiysen paylaşarak gücümüze güç kat